Celem pracy prowadzącego jest bezpieczny transport ludzi. Dlatego kierowca czy motorniczy musi doskonale znać i stosować przepisy prawa o ruchu drogowym oraz budowę i stan techniczny kierowanego pojazdu. Podstawowym narzędziem pracy kierowcy autobusu jest kierowany przez niego autobus, kierowcy trolejbusu – trolejbus, motorniczego – tramwaj. Zadania i czynności robocze prowadzących:
Przed jazdą:
- sprawdzanie stanu zewnętrznego oraz wewnętrznego pojazdu:
stan paliwa i płynów eksploatacyjnych, sygnalizacja dźwiękowa, kierunkowskazy, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne, hamulce, ogumienie, działanie ogrzewania czy klimatyzacji (jeśli pojazd jest w nią wyposażony), zamknięcie pokryw nadwozia oraz tych wewnątrz pojazdu, uszkodzeń, zarysowań nadwozia,
- wyposażenie w trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę i apteczkę pierwszej pomocy, „młotki” do wybicia szyb ewakuacyjnych,
- sprawdzenie działania mechanizmów odpowiedzialnego za zamykanie i otwieranie drzwi,
- czystości zewnętrznej i wewnętrznej,
- prawidłowości ustawienia fotela kierowcy, lusterek oraz samej kierownicy,
- sprawdzenie działania komputera pokładowego,
- opcjonalnie sprawdzenie działania radiostacji, biletomatów, kasowników, poprawności wyświetlania informacji o trasie, działanie monitoringu wizyjnego, wywieszonego regulaminu oraz cennika biletów, oznakować poprawnie autobus poprzez założenie właściwych tablic liniowych.
W trakcie jazdy:
- dbanie o bezpieczeństwo własne, pasażerów oraz innych użytkowników drogi,
- przestrzeganie odpowiednich przerw w czasie jazdy,
- udzielanie pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych,
- udzielanie informacji pasażerom o nagłym i nieplanowany objeździe po trasie czy na temat dłuższego zatrzymania,
- odpowiadanie na pytania pasażerów związane z trasą przejazdu.
- wykonywanie czynności zgodnych z instrukcją obsługi pojazdu;
Po zakończeniu jazdy:
- uzupełnienie paliwa, sprawdzenie i uzupełnienie oleju, płynów eksploatacyjnych,
- sprawdzenie ogumienia,
- pozamykane okien, luftów, włazów dachowych,
- sprawdzenie, czy nie zostały pozostawione rzeczy pasażerów,
- prowadzenie dokumentacji jazdy,
- zgłaszanie dyspozytorowi zauważonych usterek
- opcjonalnie zdjąć oznakowanie liniowe pojazdu,
- zaparkowanie pojazdu na wyznaczonym miejscu oraz właściwe go zabezpieczenie (zaciągnięcie hamulca, ściągniecie „pałek”, czy wyłączenie prądu)