Ergonomia pracy. cześć I

Celem pracy prowadzącego jest bezpieczny transport ludzi. Dlatego kierowca czy motorniczy musi doskonale znać i stosować przepisy prawa o ruchu drogowym oraz budowę i stan techniczny kierowanego pojazdu. Podstawowym narzędziem pracy kierowcy autobusu jest kierowany przez niego autobus, kierowcy trolejbusu – trolejbus, motorniczego – tramwaj. Zadania i czynności robocze prowadzących:

Przed jazdą:

  • sprawdzanie stanu zewnętrznego oraz wewnętrznego pojazdu:

stan paliwa i płynów eksploatacyjnych, sygnalizacja dźwiękowa, kierunkowskazy, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne, hamulce, ogumienie, działanie ogrzewania czy klimatyzacji (jeśli pojazd jest w nią wyposażony),  zamknięcie pokryw nadwozia oraz tych wewnątrz pojazdu, uszkodzeń, zarysowań nadwozia,

  • wyposażenie w trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę i apteczkę pierwszej pomocy, „młotki” do wybicia szyb ewakuacyjnych,
  • sprawdzenie działania mechanizmów odpowiedzialnego za zamykanie i otwieranie drzwi,
  • czystości zewnętrznej i wewnętrznej,
  • prawidłowości ustawienia fotela kierowcy, lusterek oraz samej kierownicy,
  • sprawdzenie działania komputera pokładowego,
  • opcjonalnie sprawdzenie działania radiostacji, biletomatów, kasowników, poprawności wyświetlania informacji o trasie, działanie monitoringu wizyjnego, wywieszonego regulaminu oraz cennika biletów, oznakować poprawnie autobus poprzez założenie właściwych tablic liniowych.

W trakcie jazdy:

  • dbanie o bezpieczeństwo własne, pasażerów oraz innych użytkowników drogi,
  • przestrzeganie odpowiednich przerw w czasie jazdy,
  • udzielanie pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych,
  • udzielanie informacji pasażerom o nagłym i nieplanowany objeździe po trasie czy na temat dłuższego zatrzymania,
  • odpowiadanie na pytania pasażerów związane z trasą przejazdu.
  • wykonywanie czynności zgodnych z instrukcją obsługi pojazdu;

Po zakończeniu jazdy:

  • uzupełnienie paliwa, sprawdzenie i uzupełnienie oleju, płynów eksploatacyjnych,
  • sprawdzenie ogumienia,
  • pozamykane okien, luftów, włazów dachowych,
  • sprawdzenie, czy nie zostały pozostawione rzeczy pasażerów,
  • prowadzenie dokumentacji jazdy,
  • zgłaszanie dyspozytorowi zauważonych usterek
  • opcjonalnie zdjąć oznakowanie liniowe pojazdu,
  • zaparkowanie pojazdu na wyznaczonym miejscu oraz właściwe go zabezpieczenie (zaciągnięcie hamulca, ściągniecie „pałek”, czy wyłączenie prądu)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.