Ergonomia pracy. cześć I

Celem pracy prowadzącego jest bezpieczny transport ludzi. Dlatego kierowca czy motorniczy musi doskonale znać i stosować przepisy prawa o ruchu drogowym oraz budowę i stan techniczny kierowanego pojazdu. Podstawowym narzędziem pracy kierowcy autobusu jest kierowany przez niego autobus, kierowcy trolejbusu – trolejbus, motorniczego – tramwaj. Zadania i czynności robocze prowadzących:

Przed jazdą:

  • sprawdzanie stanu zewnętrznego oraz wewnętrznego pojazdu:

stan paliwa i płynów eksploatacyjnych, sygnalizacja dźwiękowa, kierunkowskazy, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne, hamulce, ogumienie, działanie ogrzewania czy klimatyzacji (jeśli pojazd jest w nią wyposażony),  zamknięcie pokryw nadwozia oraz tych wewnątrz pojazdu, uszkodzeń, zarysowań nadwozia,

  • wyposażenie w trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę i apteczkę pierwszej pomocy, „młotki” do wybicia szyb ewakuacyjnych,
  • sprawdzenie działania mechanizmów odpowiedzialnego za zamykanie i otwieranie drzwi,
  • czystości zewnętrznej i wewnętrznej,
  • prawidłowości ustawienia fotela kierowcy, lusterek oraz samej kierownicy,
  • sprawdzenie działania komputera pokładowego,
  • opcjonalnie sprawdzenie działania radiostacji, biletomatów, kasowników, poprawności wyświetlania informacji o trasie, działanie monitoringu wizyjnego, wywieszonego regulaminu oraz cennika biletów, oznakować poprawnie autobus poprzez założenie właściwych tablic liniowych.

W trakcie jazdy:

  • dbanie o bezpieczeństwo własne, pasażerów oraz innych użytkowników drogi,
  • przestrzeganie odpowiednich przerw w czasie jazdy,
  • udzielanie pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych,
  • udzielanie informacji pasażerom o nagłym i nieplanowany objeździe po trasie czy na temat dłuższego zatrzymania,
  • odpowiadanie na pytania pasażerów związane z trasą przejazdu.
  • wykonywanie czynności zgodnych z instrukcją obsługi pojazdu;

Po zakończeniu jazdy:

  • uzupełnienie paliwa, sprawdzenie i uzupełnienie oleju, płynów eksploatacyjnych,
  • sprawdzenie ogumienia,
  • pozamykane okien, luftów, włazów dachowych,
  • sprawdzenie, czy nie zostały pozostawione rzeczy pasażerów,
  • prowadzenie dokumentacji jazdy,
  • zgłaszanie dyspozytorowi zauważonych usterek
  • opcjonalnie zdjąć oznakowanie liniowe pojazdu,
  • zaparkowanie pojazdu na wyznaczonym miejscu oraz właściwe go zabezpieczenie (zaciągnięcie hamulca, ściągniecie „pałek”, czy wyłączenie prądu)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *