W idealnym świecie, każdy byłby idealny. Życie byłoby sielanką. Nie byłoby korków, pojazdy by się nie psuły, każdy by przestrzegał przepisów. Jednak życie to nie bajka, a człowiek nie jest maszyną i może popełniać błędy. Czasami są one nawet niezauważalne przez innych, a czasami poważne w skutkach. Możemy gdybać i puścić wodzę fantazji, jakie to cechy powinien mieć idealny kierowca. Skupmy się zatem nad tym, jakie zalety powinien on posiadać.
1. Kierowca zawsze powinien być czujny, jak mawiał profesor Moody: „Stała czujność Potter!”. Tak samo my, kierowcy – zawsze bądźmy ostrożni na trasie, czy to jeździmy po terenie zamkniętym (parking, zajezdnia), czy na trasie. Obserwujmy otoczenie – ważna jest obserwacja nie tylko jezdni, ale również poboczy, wiaduktów, oraz wnętrza pojazdu. Czujność musimy zachować również, gdy zbliżamy się do przejść dla pieszych, czy podczas wykonywania manewru wyprzedzania/omijania przeszkody na drodze.
2. Kierowca zawsze powinien być opanowany. Najtrudniej trzymać nerwy na wodzy podczas nerwowych sytuacji, spięć z pasażerami czy innymi użytkownikami drogi. Nie prowadźmy pojazdu, gdy jesteśmy zdenerwowani, ponieważ rozkojarzeni, zamiast skupić się na jeździe, będziemy analizować daną sytuację i tym samym obniżać poziom naszej czujności i, co się z tym wiąże, zaburzać szybkość reakcji na nagłe sytuacje na drodze. Pasażerowie również powinni mieć na uwadze fakt, aby nie denerwować kierującego podczas jazdy.
3. Kierowca zawsze powinien być kulturalny – nie próbuj być władcą na drodze, nie wymuszaj pierwszeństwa, nie nadużywaj sygnału dźwiękowego, nie wymuszaj ostrego hamowania. Pamiętaj, że im większy i cięższy pojazd, tym dłuższa droga hamowania, a dodatkowo w tramwaju, czy autobusie podróżują pasażerowie, którzy w momencie działania siły bezwładności mogą zrobić sobie dużo większą krzywdę, niż kilka siniaków. Gdy ktoś poprosi Cię o pomoc nie odmawiaj. Jeśli nie znasz odpowiedzi, kulturalnie o tym poinformuj osobę pytającą. Widzisz, że ktoś potrzebuje pomocy? Nie przejeżdżaj obojętnie. Karma potrafi wrócić w najmniej odpowiednim momencie i sam możesz znaleźć się w sytuacji, która będzie wymagała pomocy innych.
4. Kierowca powinien być cierpliwy. Lepiej być 5 minut później, niż kilka lat za wcześnie wybrać się na tamten świat. Kierowca ciągle udoskonala swój styl jazdy. Poznanie wozu pozwala nauczyć się panowania nad nim. Spędzając kilka godzin za jego sterami uczymy się jego obsługi. Można powiedzieć, że stajemy się jednym organizmem. Wiele rzeczy robi się już instynktownie i można większą uwagę skupić na obserwacji drogi, niż tego, co jest w kabinie.
5. Kierowca przestrzega przepisów ruchu drogowego – nie bawi się w pirata drogowego, nie przekracza dozwolonej prędkości, nie wjeżdża na skrzyżowanie, gdy nie może z niego zjechać, nie wjeżdża na czerwonym świetle.
6. Dobry kierowca nie udaje cwaniaka za kółkiem, nie prowadzi po alkoholu czy innych używkach. Tego chyba nie trzeba tłumaczyć.
7. Dobry kierowca nie boi się prosić o pomoc innych. Jeśli mamy z czymś problem, czegoś nie wiemy, nie obawiajmy się zapytać innych o poradę, pomoc. To nie jest oznaką słabości, wręcz przeciwnie, każdy z nas może czegoś nie wiedzieć, każdy się może pomylić. Nie obawiajmy się pytać.
Bądź takim kierowcą dla innych, jakiego sam chciałbyś spotkać na swojej drodze. Pamiętaj, że od to od Twoich decyzji zależy zdrowie i bezpieczeństwo innych.
No a jaki w tym wszystkim powinien być kierowca autobusu?
Powinien spełniać wszystkie te warunki, to pewne. Ale czy coś więcej?
Kierowca powinien mieć stale na uwadze to, że gwałtowne hamowanie czy zmiana pasa ruchu może spowodować niedogodności odczuwane przez pasażerów, a nawet narazić ich zdrowie oraz życie.
Na przystanku należy uważnie obserwować, czy wszyscy pasażerowie wsiedli/wysiedli z pojazdu. Jednak pasażer, który nie był na czas na przystanku, musi mieć na uwadze fakt, że kierowca stojąc na przystanku, zwłaszcza tym zlokalizowanym na jezdni a nie zatoce, nie może stać zbyt długo gdyż hamuje ruch, a to z kolei grozi mandatem.
Nie wolno „nadrabiać” opóźnień łamiąc przepisy. Jazda ma być bezpieczna i zgodna z przepisami. Na spóźnienia nie mamy wpływu. Świat nie jest idealny, więc korki, wypadki losowe będą się zdarzać, a to przecież generuje opóźnienia.