Ergonomia pracy. Część 3.

               W celu zniwelowania zagrożeń zaproponowano określone sposoby prewencji. I tak prowadzący nim rozpocznie pracę powinien zadbać o zapewnienie sobie najbardziej optymalnych i komfortowych warunków odpowiednio przygotowując zajmowane stanowisko zgodnie z własnymi preferencjami użytkowymi i cechami antropometrycznymi. Mowa tutaj o właściwym ustawieniu fotela, podłokietników oraz innych elementów wchodzących w skład wyposażenia. Powinny one gwarantować wygodę i minimalizować ryzyko wystąpienia dolegliwości związanych z dużą powtarzalnością wykonywanych ruchów. Wobec tego pracownik powinien zadbać o ustawienie siedziska w odpowiedniej odległości względem pulpitu i zapewnić sobie w ten sposób łatwy dostęp do tych przycisków, z których korzysta najczęściej. Przyjęcie dogodnej pozycji jest możliwe dzięki regulacji położenia fotela za pomocą dźwigni i pokręteł w pionie lub poziomie oraz wychyleniu oparcia. Jak wykazały badania większość niezalecanych pozycji przyjmowanych podczas prowadzenia tramwaju spowodowana była odwodzeniem bądź unoszeniem ramienia bez możliwości podparcia dlatego też fotele zostały wyposażone w podłokietniki..

Prewencja na stanowisku prowadzącego może ograniczyć ryzyko wystąpienia chorób zawodowych spowodowanych profilem wykonywanej pracy. Kluczowe jest minimalizowanie strat wynikających z narażenia na dolegliwości mięśniowo-szkieletowe. Na podstawie wytycznych wydanych przez Międzynarodową Organizację Pracy opracowano zalecenia i sugestie, dotyczące ergonomii samej kabiny kierowcy, która to powinna uwzględniać:

  • odpowiednio dopasowaną do parametrów ciała pozycję oraz regulację fotela, kierownicy i pedałów,

  • widoczność

  •  łatwą dostępność deski rozdzielczej i wszystkich umieszczonych na niej oznaczeń oraz przycisków i sterowników,

  • dostosowanie miejsca pracy do postury i gabarytów ciała kierowcy,

  • odpowiednie szkolenie, zwłaszcza podczas wprowadzania nowych modeli pojazdów

Praca prowadzących wymaga szczególnej troski i dbałości o warunki w jakich jest wykonywana. Ludzkie ciało jest delikatną struktura, które nie będzie prawidłowo i efektywnie funkcjonować w nieodpowiednich warunkach. Fizyczne przeciążenie, zmęczenie, różnego rodzaju bóle prowadzą także do osłabienia psychiki w wyniku stresu, rozdrażnienia, podenerwowania. Osoba, która ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo przewożonych każdego dnia pasażerów powinna mieć zapewnione jak najdogodniejsze warunki pracy.

Źródło:

  1. G. Dahlke, M. Repiński, P. Śnieżko, Ocena ergonomiczności stanowisk pracy motorniczych tramwajów, https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/298-artykuly-na-plycie-cd-1/3926-artykul
  2. https://pl.depositphotos.com/79192182/stock-photo-driver-cabin-of-a-tram.html (dostęp z dn. 20.03.2019).
  3. Krajowy Standard Kompetencji zawodowych – motorniczy, https://292_833103_motorniczy_tramwaju%20(2).pdf (dostęp z dn.20.03.2019).
  4. https://sjp.pwn.pl/slowniki/ergonomiczno%C5%9B%C4%87.html (dostęp z dn. 20.03.2019).
  5. Dz.U. nr 62, poz. 278 z 1996 r.
  6. Czynniki zagrożeń w środowisku pracy, http://www.rcre.nazwa.pl/pliki/Czynniki%20zagrozen%20w%20srodowisku%20pracy.pdf
  7. https://www.tvn24.pl/zdjecia/tramwaje-solaris-tramino-trafia-do-brunszwiku,22588.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *