W celu zniwelowania zagrożeń zaproponowano określone sposoby prewencji. I tak prowadzący nim rozpocznie pracę powinien zadbać o zapewnienie sobie najbardziej optymalnych i komfortowych warunków odpowiednio przygotowując zajmowane stanowisko zgodnie z własnymi preferencjami użytkowymi i cechami antropometrycznymi. Mowa tutaj o właściwym ustawieniu fotela, podłokietników oraz innych elementów wchodzących w skład wyposażenia. Powinny one gwarantować wygodę i minimalizować ryzyko wystąpienia dolegliwości związanych z dużą powtarzalnością wykonywanych ruchów. Wobec tego pracownik powinien zadbać o ustawienie siedziska w odpowiedniej odległości względem pulpitu i zapewnić sobie w ten sposób łatwy dostęp do tych przycisków, z których korzysta najczęściej. Przyjęcie dogodnej pozycji jest możliwe dzięki regulacji położenia fotela za pomocą dźwigni i pokręteł w pionie lub poziomie oraz wychyleniu oparcia. Jak wykazały badania większość niezalecanych pozycji przyjmowanych podczas prowadzenia tramwaju spowodowana była odwodzeniem bądź unoszeniem ramienia bez możliwości podparcia dlatego też fotele zostały wyposażone w podłokietniki..
Prewencja na stanowisku prowadzącego może ograniczyć ryzyko wystąpienia chorób zawodowych spowodowanych profilem wykonywanej pracy. Kluczowe jest minimalizowanie strat wynikających z narażenia na dolegliwości mięśniowo-szkieletowe. Na podstawie wytycznych wydanych przez Międzynarodową Organizację Pracy opracowano zalecenia i sugestie, dotyczące ergonomii samej kabiny kierowcy, która to powinna uwzględniać:
-
odpowiednio dopasowaną do parametrów ciała pozycję oraz regulację fotela, kierownicy i pedałów,
-
widoczność
-
łatwą dostępność deski rozdzielczej i wszystkich umieszczonych na niej oznaczeń oraz przycisków i sterowników,
-
dostosowanie miejsca pracy do postury i gabarytów ciała kierowcy,
-
odpowiednie szkolenie, zwłaszcza podczas wprowadzania nowych modeli pojazdów
Praca prowadzących wymaga szczególnej troski i dbałości o warunki w jakich jest wykonywana. Ludzkie ciało jest delikatną struktura, które nie będzie prawidłowo i efektywnie funkcjonować w nieodpowiednich warunkach. Fizyczne przeciążenie, zmęczenie, różnego rodzaju bóle prowadzą także do osłabienia psychiki w wyniku stresu, rozdrażnienia, podenerwowania. Osoba, która ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo przewożonych każdego dnia pasażerów powinna mieć zapewnione jak najdogodniejsze warunki pracy.
Źródło:
- G. Dahlke, M. Repiński, P. Śnieżko, Ocena ergonomiczności stanowisk pracy motorniczych tramwajów, https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/298-artykuly-na-plycie-cd-1/3926-artykul
- https://pl.depositphotos.com/79192182/stock-photo-driver-cabin-of-a-tram.html (dostęp z dn. 20.03.2019).
- Krajowy Standard Kompetencji zawodowych – motorniczy, https://292_833103_motorniczy_tramwaju%20(2).pdf (dostęp z dn.20.03.2019).
- https://sjp.pwn.pl/slowniki/ergonomiczno%C5%9B%C4%87.html (dostęp z dn. 20.03.2019).
- Dz.U. nr 62, poz. 278 z 1996 r.
- Czynniki zagrożeń w środowisku pracy, http://www.rcre.nazwa.pl/pliki/Czynniki%20zagrozen%20w%20srodowisku%20pracy.pdf
- https://www.tvn24.pl/zdjecia/tramwaje-solaris-tramino-trafia-do-brunszwiku,22588.html